شیوه بیان شاعرانه در فیلم مستند
پایان نامه
- سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
- نویسنده رسول سهرابی
- استاد راهنما محمد مهدی ضابطی جهرمی علی اصغر غلامرضایی
- سال انتشار 1393
چکیده
چکیده : فیلم مستند از ابتدای پیدایش ، ادعای پیوند با جهان واقع و روایت درباره آن را داشته است. این روایت که محصول "بازنمایی" جهان واقع است ، به شیوه های گوناگونی رخ می دهد. اما در شیوه شاعرانه ، آیا بازنمایی ، روایت بی واسطه واقعیت است؟ کدام ویژگی نسبت "شاعرانه بودن" را به این شیوه اطلاق می کند؟ بی گمان "تخیل" و "تجسم ذهنیت" مستند ساز در روایت و بازنمایی شاعرانه موضوع مستند ، نقش بسزایی را ایفاء می کند.هر اثر هنری دارای نشانه هایی از "دنیای واقعی" و هم "جهان متن" است. برای پی بردن به جایگاه بیان شاعرانه و تبیین حوزه کارکردی آن در مستند شاعرانه ، ابتدا باید تعریفی از شعر بدهیم و حدود و ثغور آن را مشخص کنیم. این پژوهش به روش تحقیق اسنادی-کتابخانهای صورت گرفته است وارائه فرمول از ویژگی ها و شاخصه های زیبایی شناسانه و تکنیکی بیان شاعرانه در فیلم های مستند و ترسیم ظرفیت های بیانی این شیوه در ساخت مستندهای تلویزیونیمطابق با فرهنگ ایرانی-اسلامی و ظرفیت های بیانی آن در قالب برنامه های آئینی ، حماسی ، مذهبی در گاهشمار مناسبتی برنامه های سیمای جمهوری اسلامی ایران از اهداف این تحقیق به شمار می رود. پس از تحلیل موارد نمونه ویژگیهای مستند شاعرانه مانند تجربه گرایی در کل ساختارفیلم ، فضاسازی شاعرانه درنوع روایت،موسیقی،صداگذاری،نورپردازی،صحنه پردازی،تدوین پویا ، به دست آمد.از میان شیوه های متنوعی که برای ساخت فیلم مستند به کار می رود ، تلویزیون می تواند بزرگ ترین مصرف کننده کاربرد بیان شاعرانه در مستند باشد. به نظر می رسد پژوهش در زمینه شیوه بیان شاعرانه در فیلم مستند می تواند موجب رسیدن به درک روشن تری از جایگاه فیلم مستند شاعرانه با توجه به تحولات تکنیکی و ژانریک امروز تلویزیون ، به دست دهد و علاقه فیلمسازان مستند را به این زمینه خاص بیشتر کند. واژگان کلیدی : فیلم مستند، شیوه شاعرانه، شعر ،روایت ، بازنمایی
منابع مشابه
بازشناسی نقش فیلم مستند در آموزش تاریخ
تاریخ مجموعهای سترگ دربارۀ زندگی اقوام و ملتهای گوناگون در گذر زمان است. ملتها میکوشند با حفظ دانش تاریخی و انتقال آن به نسلهای بعد هویت خود را پاس دارند. اما ماهیت غیرعینی تاریخ و انقطاع زمانی میان گذشته و حال رویدادهای تاریخی را برای نسل امروز تجربهناپذیر میسازد که این حفظ و انتقال دانشِ تاریخی را دشوار میکند. در نظامهای آموزشی جدید، هدف از آموزش تاریخ بهخاطرسپردن اسامی متعدد نیست، ...
متن کاملتحلیل رتوریکی فیلم مستند زیستمحیطی
در این مقاله با استفاده از روش کیفی و تکنیک تحلیل رتوریکی، یکی از مستندهای ساخته شده درباره بحران زیستمحیطی دریاچه ارومیه را مورد مطالعه قرار دادهایم. برای دستیابی به این هدف، نویسندگان پنج مقوله محوری در تحلیل رتوریکی مستندهای زیستمحیطی درباره بحران پیشنهاد کردهاند که میتواند راهگشای دیگر پژوهشگران نیز واقع شود. این مقولهها عبارتند از: کاراکترها، رتوریک خطای انسانی و تعیین مقصر، جاذبهها...
متن کاملساختارشناسی فیلم مستند مشارکتی با بررسی آثار شاخص این شیوه
این پژوهش، به بررسی ساختار «فیلم مستند مشارکتی» می پردازد.علی رغم اهمیت مستندهای مشارکتی، از لحاظ انواع کاربردهای متنوع تلویزیونی، بویژه در شبکه های مستند سراسر جهان، به نظر می رسد کمتر آثار قابل اعتنایی به این شیوه در تلویزیون کشور ما تولید می شود. این پژوهش با شیوه ی توصیفی اسنادی (کتابخانه ) و مشاهده ای (بازبینی) عمل می کند و در ابتدا به تعریف فیلم مستند مشارکتی و مرور تاریخچه ی آن می پردازد...
15 صفحه اولانواع شیوه های پژوهش برای تولید فیلم مستند
این تحقیق به بررسی انواع شیوه های پژوهش برای تولید فیلم مستند می پردازد. شیوه هایی که از کاربردی ترین آن ها برای تولید فیلم مستند محسوب می شوند.
شیوه های روایت در فیلم مستند با تمرکز بر مطالعه ی فیلم های مستند «خط باریک آبی» و «جنگل رستگاری»
این پژوهش به شناخت و بررسی ابعاد و ویژگی های روایت در فیلم مستند می پردازد. به این منظور با استفاده از روش مطالعه ی اسنادی، ابتدا مباحث و نظریات مرتبط با بازنمایی و روایت مورد بررسی قرار می گیرند و در ادامه به ویژگی های متمایز آنها در فیلم مستند پرداخته می شود. در بخش نهایی با استفاده از مجموعه مباحث مطرح شده ویژگی های روایی در دو فیلم "خط باریک آبی" و "جنگل رستگاری" مورد تحلیل قرار می گیرند. ...
15 صفحه اولبازنمایی مراسم «اهل هوا» در فیلم مستند «باد جن»
فیلم مستند «باد جن» ساخته ناصر تقوایی، به بازنمایی مراسم «زار» در جنوب ایران میپردازد. در این مقاله نویسندگان تلاش کردهاند تا با تحلیل ارتباطی متن این فیلم، به این پرسشها پاسخ دهند که: کدامیک از ابعاد این مراسم در این فیلم بازنمایی شدهاند؟ آیا فیلم باد جن توانسته کارکردهای اجتماعی این مراسم را مستند کند؟ و مهمتر اینکه آیا این مراسم معنایی ملموس به زندگی افراد میبخشد؟ برای این منظور از سنت...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023